Wykształcenie poglądu cz. 3

By admin

Lipiec 29, 2017 O edukacji No comments Tagi: nauka i praca, nauka i praca w australii, nauka i praca za granicą, nauka i sztuka, nauka i technika, nauka zwierząt

Ale nauka jest jeszcze poniekąd bez okazów i obrazów poglądową, jeżeli się wywołuje nowe wyobrażenia przez wyzyskanie doświadczenia. Jeżeli się chce w dziecku wywołać obraz lwa, a niema pod ręką okazu lwa t. j. lwa żywego albo wypchanego, ani jego obrazu, to można wyjść od znajomego dziecku kota i starać się wywołać obraz lwa przez dodawanie i odejmowanie znamion znanych z doświadczenia zwierząt. Z tego stanowiska wyszedł zrazu Komeński, łącząc z nauką języków naukę rzeczy. On sam swoje Drzwi języków otworzone uważał raczej za wykład języka niż naukę rzeczy. Później posunął się dalej i stworzył w r. 1657 naukę poglądową na obrazach w swej Ilustrowanej Księdze świata, która z polskim tekstem wyszła po pierwszy raz w r. 1667. W osiemnastym wieku odczuwali potrzebę nauki poglądowej Basedow, twórca szkoły filantropinistów, i Rousseau. W pewien system ujął ją Pestalozzi i uczynił punktem środkowym ludowego wykształcenia. Od Pestalozzego nauczył się jej Her bart. Rozróżnia on pogląd surowy od dojrzałego. Skoro przedmiot stawa przed zmysłami dziecka, powstaje na razie chaotyczny obraz bez ścisłych granic, z których dziecięcy umysł nie może sobie zdać sprawy.

To Cię zaciekawi:

– psycholog sportu
– laboratorium wzorcujące
– przegrywanie filmów