Wykształcenie poglądu cz. 13

By admin

Październik 6, 2017 O edukacji 1 Comment Tagi: edukacja w polsce, edukacja w szwecji, edukacja w usa, edukacja w wielkiej brytanii, edukacja wczesnoszkolna

Jeżeli nauka dotyczy przedmiotów realnie istniejących, powinna się odbywać przez przypatrywanie się, ile możności, okazom. Przede wszystkim odnosi się to do nauki przyrody. Nauk przyrodniczych wypada więc uczyć przede wszystkim, ile możności, na okazach, a dopiero w razie, że to jest niemożliwe, na obrazach. Okaz, żywy albo martwy, ma tę wyższość nad obrazem, że go można obserwować z wszystkich stron, i to nie tylko wzrokiem, ale także innymi zmysłami.

Lecz wypada tu zrobić jedno zastrzeżenie. Okazy i obrazy nie powinny tracić na sile poglądowej przez bezmyślne oglądanie ich. Obraz, który stale wisi na ścianie, przestaje być przedmiotem podziwu. Skoro się chce, żeby się nie zużył i pobudzał do wytworzenia jasnego wyobrażenia, trzeba go dopiero wtedy pokazać, kiedy się chce pogląd wywołać. Przez bezmyślne rozwieszanie obrazów marnuje się dużo materiału poglądowego, bo wiadomo, że uczeń lepiej opisze słonia, którego pierwszy raz w życiu widział, niż konia, którego widzi kilka razy dziennie. W niektórych krajach rozwieszanie obrazów po ścianach korytarzy szkolnych stało się tak dalece zwyczajem, że zakłady rywalizują nawet pod tym względem ze sobą, a naczelna władza szkolna wypowiada dyrekcji uznanie za piękne zdobienie ścian.

 

Latest Comments
  1. Reklama