Przegląd przedmiotów późniejszych cz. 4

By admin

Grudzień 15, 2017 Podstawowe przedmioty 1 Comment Tagi:

Anglik Locke nazwał wielkich zdobywców rzeźnikami ludzkości. Vives wymagał, aby historia zajmowała się raczej dziełami pokoju, a więc historią kultury. Historia jest w szkole poniekąd przedmiotem uprzywilejowanym. Nauka jej może liczyć z pewnością na interes uczących się, bo upodobanie do tego przedmiotu jest głęboko zakorzenione w naturze ludzkiej. Począwszy od dziecka, które wstrzymując oddech, chciwie słucha opowiadania z przeszłości, aż do uczonego, studiującego źródłowo dzieje, każdy człowiek z przyjemnością poświęca się historii. Interes historyczny ma rozmaite stopnie stosownie do stopnia wykształcenia. Niema tak szczegółowych rozpraw historycznych, nawet dotyczących historii lokalnej, które by nie znalazły chętnych czytelników. Interes ten przenosi się nawet na opowiadania, które są tylko możliwie prawdziwe, a więc na powieści. Chęć dowiedzenia się czegoś z dawnych czasów, o ludziach, którzy żyli przed nami, zarówno właściwą jest umysłom prostym, jak uczonym. Człowiek interesuje się przeszłością, ponieważ znajomość jej ułatwia mu zrozumienie teraźniejszości. Historia daje nam zrozumienie człowieka, i to z najpewniejszej strony, bo z jego czynów.

Latest Comments
  1. Reklama