Przegląd przedmiotów późniejszych cz. 23

By admin

Styczeń 10, 2018 Podstawowe przedmioty No comments Tagi:

Lepiej, że szkoła ma mało dobrych, niż wielu głupich uczniów. A jaka na to rada? Vives nakłada na nauczycieli obowiązek, aby, rozpoznawszy zdolności swoich uczniów, przeznaczali ich do zawodów, do których się nadają, dodając, że jeżeli to uczynią, wyrządzą społeczeństwu wielką przysługę. W naszych stosunkach dzieje się to często, ale, jak wiadomo, zwykle bezskutecznie. Lepszego skutku można by się spodziewać po nowym uregulowaniu t. zw. uprawnień, zwłaszcza prawa jednorocznej służby wojskowej. Nie dopuści się także do przeciążenia, jeżeli nauka przedmiotów późniejszych, w których najłatwiej może nastąpić przesada, nie będzie wymagać obszernej pozytywnej wiedzy. Nauka bowiem tych przedmiotów może przy fałszywym traktowaniu łatwo się wyrodzić w pamięciową, a tym samym wywołać przeciążenie. W szkołach w których się spisuje czas potrzebny dla przygotowania się uczniów na pojedyńcze lekcje, okazuje się, że najwięcej czasu wymagają właśnie te przedmioty. Wiedza bowiem realna, jak o tym później będzie mowa, jest przypadkową i dlatego potrzebuje więcej zachodu celem jej utrwalenia.