Przegląd przedmiotów późniejszych cz. 21

By admin

Styczeń 10, 2018 Podstawowe przedmioty No comments Tagi:

Było to właśnie w czasie, kiedy nowe przedmioty weszły w zakres nauki wychowawczej.

Jeżeli o przeciążeniu młodzieży przez naukę może być mowa, to wypada zwrócić uwagę na dwa względy. Skargi na przeciążenie ustaną, skoro się będzie przeprowadzać pewną krytykę młodzieży przy oddawaniu do szkół, a więc do wyższego kształcenia dopuszczeni będą tylko uczniowie zwystarczającymi zdolnościami, którym to żądaniem jest objętą także wystarczająca chęć do nauki. To wymaganie wydaje się tak naturalnym i logicznym, że właściwie nie wypadałoby go na tym miejscu wcale podnosić, gdyby faktyczne stosunki naszych szkół nie zmuszały nas do tego. Do przyswojenia sobie wykształcenia pospolitego wystarczają po większej części zdolności każdego dziecka, jeżeli nie jest wprost upośledzone pod względem umysłowym. Inaczej przedstawia się sprawa uzdolnienia do wykształcenia średniego. Nauka w szkołach średnich wymaga pewnego korzystnego usposobienia dla wiedzy. Rozchodzi się przy tym więcej o interes naukowy niż o wybitne zdolności.