Przegląd przedmiotów późniejszych cz. 17

By admin

Styczeń 10, 2018 Podstawowe przedmioty No comments Tagi:

Potrzebę zmiany sposobu uczenia zjawisk przyrodniczych niektórzy nauczyciele już odczuwają. Zrywając z tradycjonalną formą nauki, przenoszą jej punkt ciężkości w na razie dorywczo urządzane laboratoria, pracownie, w których uczniowie mają sposobność doświadczać, eksperymentować, próbować, oraz po części stwierdzać wiedzę, którą z zewnątrz pozyskali, po części sami sobie ją konstruować. Są to pierwsze próby nieśmiałe, wykonywane w szczupłych rozmiarach, walczące z brakiem miejsca, czasu i środków. Nauka w ten sposób prowadzona odbija od nauki innych przedmiotów, a w budynku szkolnym razi swą odrębnością i psuje zwykły porządek. Z tego powodu tego rodzaju ćwiczenia przyrodnicze odbywają się dotąd na ochotnika i poza właściwym czasem szkolnym. Z tym wszystkim jest to chyba metoda przyszłości. Nauka przyrody, jak się obecnie ją traktuje, nie odpowiada celowi. Potrzebuje ona dla botaniki ogrodu botanicznego (od wielu lat każda szkoła średnia w Niemczech ma swój własny ogródek botaniczny), dla zoologii muzeum zoologicznego, akwarium, woliery, dla chemii drogerii, dla fizyki warsztatów fizykalnych, gdzieniegdzie w Galicii już zaprowadzonych, słowem sale szkolne powinny się zamienić w pracownie i laboratoria.