Nauka matematyki, filozofii i religii cz. 4

By admin

Październik 6, 2017 Matematyka, filozofia i religia 1 Comment Tagi: edukacja ekonomiczna, edukacja etyczna, edukacja europejska, edukacja farmaceutyczna, edukacja filmowa

Lecz jest także odwrotna strona medalu. Goethe powiada: matematyka nie zdolna usunąć uprzedzenia, niezdolna uśmierzyć oporu, ukoić ducha stronniczości, nie działa na umoralnienie, a my dodajmy, bo nie działa na uczucie. Matematyka nie operuje treścią, lecz tylko abstrakcyjnemu pojęciami. Treść otrzymuje tylko o tyle, o ile przechodzi w zastosowanie. Matematyka kształci rozum, zmusza do logicznego myślenia, dając najlepsze do tego wzory, bo same sie kontrolujące, budzi interes dla umiejętnej spekulacji, ale kto by chciał tylko na matematyce kształcie umysły młodzieży, wykształciłby logicznych wprawdzie, ale suchych pedantów bez wyobraźni i uczucia. Wyłączne zajmowanie się matematyką odbiera polot myśli, stwarza ludzi porządnych, ale niezupełnych, którym braknie materiału i zdolności do rozwinięcia bujniejszego umysłowego życia.

Matematyka staje się więc bardzo korzystną i potrzebną przymieszką każdego wykształcenia, ale nie może w nim panować wszechwładnie. Działa ona zbyt jednostronnie i jako taka potrzebuje w dziele wychowawczym uzupełnienia, a to znajduje w omówionej poprzednio nauce języków i innych naukach, o których w dalszym ciągu będzie mowa.

 

Latest Comments
  1. Reklama