Nauka matematyki, filozofii i religii cz. 13

By admin

Grudzień 14, 2017 Matematyka, filozofia i religia 1 Comment Tagi:

Wprowadzenie tego rodzaju przedmiotu do pracy nad wykształceniem młodzieży jest co najmniej niebezpiecznym eksperymentem, którego nie wypada sobie życzyć. Nauka moralności, która zastępuje naukę religii, musi nosić piętno swego czasu, musi się zmieniać wraz z prądami opinii publicznej. Jeżeli dwóch robi to samo, nie jest tem samem, mówi dawne przysłowie. Świecka nauka moralności otrzymuje osobiste zabarwienie uczących nauczycieli, co zwłaszcza w czasach wybujałej indywidualności pociąga za sobą fatalne skutki. Nie braknie obecnie książek zawierających wykład urzędowej etyki dla młodzieży. Mieszczą one wszystko, co uczciwy człowiek i dobry obywatel wiedzieć powinien, ale braknie im prostoty i wyższej sankcji, którą może mieć za sobą tylko katechizm i etyka, opierająca się o powagę kościoła. Jeżeli nauka moralności ma być ową wieżą astronomiczną, tylko podstawa religijna może jej zapewnić taką stałość, a ta przywiązaną jest do konkretnego kultu, do konkretnego wyznania.

Latest Comments
  1. Reklama