Nauka matematyki, filozofii i religii cz. 11

By admin

Grudzień 14, 2017 Matematyka, filozofia i religia 1 Comment Tagi:

Kiedy moralne podstawy starożytnego świata się zachwiały, lukę, która przez to powstała, wypełniło chrześcijaństwo. Nauka chrześcijańska ma jeszcze inny szlachetniejszy i podnioślejszy motyw tj. boskie pochodzenie czyli objawienie.

Lecz jakżeż nauka religii działa formalnie na młodzież? Z religią wchodzi do wykształcenia nowy motyw tj. strona bezwzględnej powagi umiejętności. Im więcej umysł ludzki ćwiczy się w spekulacyjnej refleksji, tym więcej wyrabia się w nim skłonność do subiektywizmu. Tak jest, bo mnie się tak zdaje, oto błąd, w który umysł ludzki łatwo popada, skoro się przyzwyczai do mózgowych czynności. Z drugiej strony przyzwyczajony do badania empirycznego, czyli doświadczalnego, popada w materializm. Czego zjawiska zmysłowe go nie uczą, skłonny jest odrzucać jako nieistniejące. Subiektywizmowi i materializmowi przeciwstawia objawienie i tradycja swój nakaz, opierający się o bezwzględną powagę. To narzucenie sądu nieraz dla młodzieży jest tak przykre, że nie chce się poddać powadze, odrzuca prawdy wiary i popada z nią w sprzeczność.

Latest Comments
  1. Reklama