Formalne kształcenie cz. 5

By admin

Lipiec 29, 2017 O edukacji No comments

Jakoż często się zdarza, że uczniowie sami odczuwają, że pod działaniem dobrego nauczyciela nauka, która im dotąd sprawiała znaczne trudności, w krótkim stosunkowo czasie staje się łatwą, zajmującą i budzącą upodobanie.

Przejdźmy do szczegółów. Umysł dziecka sam ze siebie nic nie wie i nic nie umie. Co z zewnątrz nie wejdzie do niego za pośrednictwem zmysłów, czego dziecko nie widzi, nie słyszy, nie smakuje, nie wącha i nie dotyka się, tego wiedzieć nie może. Umysł sam ze siebie me wie, że jedne rzeczy są dobre i szlachetne a drugie złe i podłe, lecz tego musi się nauczyć z zewnątrz. Gdyby umysł zupełnie odcięty był od świata, toby mógł myśleć, nie miałby o czym myśleć. Na szczęście jednakże tak nie jest. Pusty umysł wypełnia się wyobrażeniami i pojęciami. Myślenie ludzkie byłoby jednakże bardzo niedostateczne, gdyby te wyobrażenia i pojęcia, wszedłszy do umysłu, znikały bezpowrotnie. Ale umysł ma zdolność zatrzymania wyobrażeń, ma zdolność pamiętania. Dalej umie on łączyć pojęcia i tworzyć sądy, umie z szeregu pozyskanych wyobrażeń wytwarzać nowe, czyli wyobrażać sobie, umie uogólniać, umie wreszcie wnioskować. Wymienione zdolności umysł dziecięcy przyniósł z sobą na świat.

To Cię zaciekawi:

– gablota aluminiowa
– oprawki Oakley
– psycholog Rzeszów