Formalne kształcenie cz. 4

By admin

Lipiec 29, 2017 O edukacji 1 Comment Tagi: nauka na zegarze, nauka o chorobach, nauka o grzybach, nauka o herbach, nauka o języku, nauka windsurfingu

Z tego wynika, że nauka nie tylko daje wiedzę materialnie, t. j. podsuwa treść umysłowi, ale go także kształci formalnie, t. j. uczy go myśleć z kombinowanymi wyobrażeniami, oraz ulepsza i ćwiczy jego system nerwowy. Sztuka dydaktyczna staje się rzeczywistą sztuką, bo wykonywanie jej może przyczynić się do większego albo mniejszego wyrobienia systemu nerwowego. Co więcej, niezręczne wykonywanie jej może zupełnie zaniedbać wyrobienie systemu nerwowego w pewnym kierunku, czyli może umysł zagwoździć. Bo system nerwowy kończy swój rozwój stosunkowo rychło. Jeżeli więc ktoś wcale się nie uczył, czyli nie miał nigdy sposobności drażnienia swego systemu nerwowego za pomocą nauki, to zapewne, jak to zresztą doświadczenie potwierdza, umysł jego będzie upośledzony pod względem myślenia. Jeżeli uczeń przez cały czas nauki miał bezmyślnych nauczycieli, którzy nie pobudzali w nim myślenia, a całą wiedzę utrwalali tylko materialnie, to i to odbije się prawdopodobnie na jego systemie nerwowym, a tym samem na jego umyśle. Przeciwnie zaś, mądrze prowadzona nauka podniesie siłę myślenia, czyli „otworzy komórki mózgowe”, jak się to popularnie wyraża.

 

Latest Comments
  1. Reklama