Formalne kształcenie cz. 3

By admin

Lipiec 29, 2017 O edukacji 1 Comment Tagi: nauka o klimacie, nauka o pięknie, nauka o procesach sterowania, nauka o psach, nauka o ptakach, nauka walki mieczem

Rozróżniamy zdolności przyrodzone i nabyte. Jedne i drugie mogą być polem działania kształcenia.

Bardzo obszerne pole dla oddziaływania formalnego nastręczają nauce już zdolności przyrodzone. Człowiek przynosi ze sobą na świat gotowy umysł z napięciem mniej lub więcej korzystnym. Czym jest umysł, tego nie wiemy, ale przez badania poznaliśmy jego objawy. Umysł przywiązany jest do ciała, w szczególności do t. zw. systemu nerwowego. Fizjologia poucza nas, że system nerwowy dziecka, choć w zasadzie gotowy, jest na razie niewyrobiony. System nerwowy udoskonala się w ten sposób, że pomiędzy pojedynczymi centrami nerwowymi wyrabiają się połączenia, których pierwotnie niema. Dziecko widzi księżyc, ale równocześnie wyciąga do niego rączkę, to znaczy, że, widząc i pożądając go zarazem, niedocenia jeszcze odległości od niego. Doskonalenie systemu nerwowego przychodzi do skutku przez ćwiczenia, czyli t. zw. drażnienie funkcyjne. Jeżeli się psu po urodzeniu zawiąże jedno oko, a pozwoli używać tylko drugiego, okazuje się po kilku tygodniach, że system nerwów wolnego oka jest wyrobiony, a podwiązanego pozostał w tym samym stanie, w którym był od początku. To doświadczenie jest bardzo pouczające. Przez używanie organów zmysłowych ćwiczymy nasze zmysły, przez ćwiczenie w myśleniu naginamy nasz system nerwowy do coraz dokładniejszego myślenia.

 

Latest Comments
  1. Reklama